top of page

SYKKELUTLEIE

Enkelt, praktisk, billig, bærekraftig og morro!

En tur til Paradisbukta, Campingen, Botnerbaugen, Rørvika eller Evje Golfpark. Fra Losen i Larkollen kan du la bilen stå og leie sykler i 3 kategorier: Retro, standard med 7 gir og EL-sykkel.

SYKKELVETT

1. Bidra til trivsel og trygghet på veien. Vær positiv, oppmerksom og hensynsfull overfor alle brukere.

2. Bruk hjelm, hansker, ringeklokke og lys.

3. Avpass fart og kjøring etter egne ferdigheter, turveiens
    vanskelighetsgrad, føreforhold og antall folk på turveiene.

4. Sykle slik at du unngår at folk blir skremt og føler seg utrygge.

5. Senk farten der turvei eller sti er uoversiktlig, svingete eller bratt. Husk at det også er biltrafikk i Larkollen.

6. Varsle med ringeklokke og brems ned i god tid før du passerer andre.

7. Brems ned til gangfart når du møter barn, eldre, funksjonshemmede, hunder og hester..

8. Unngå å skade naturen ved stisykling. Vær varsom ved fuktige områder. Ikke lag bredere sti.

Sykle til opplevelsene.

SOMMERNYHET I LARKOLLEN! Nå kan du leie en sykkel og ta deg rundt til de kortreiste fasilitetene i bygda. Ta den helt nye og komfortable standardsykkelen på tur til campingen eller Paradisbukta, retrosykkelen til Rørvik og rundt til bygda eller El-sykkelen til Evje Golfpark eller Moss (hva du nå enn måtte ha å gjøre der). Syklene er parkert på fortauet foran Losen ved Støtvig Hotel og bookes over disk inne på Losen. Betal med Vipps eller i kassen. First come, first serve. God tur!

Maria Mena. Kosetur langs Rørvikveien.

EL-sykkel. Skal du langt, tar du denne. Kr. 350,-

Pilen Tråsykkel. Skal du bare litt rundt

omkring, tar du denne. Kr. 240,-

Retrosykkel. Skal du virkelig vise deg frem,

tar du denne. Kr. 160,-

Know before you go. Se instruksjonsvideo!

KYSTSTIEN

Skjermbilde 2020-06-29 kl. 19.01.49.png

SYKLE KYSTIEN GJENNOM LARKOLLEN

Tidligere Rygge kommune har blåmerket kyststi gjennom hele kommunen, ca 34 kilometer. Kyststien går delvis på vei og delvis i terrenget. Deler av turen går i fantastisk flotte omgivelser med nærhet til både land og sjø. Flere muligheter for bespisning underveis.

Turen starter på Feste, helt nord i Rygge kommune, på grensen til Moss kommune. Her finner du badeplassene Festestranda og Festehøy. Stien fortsetter sørover til Fuglevik hvor du finner Fuglevik Camping, Fuglevik Marina og badeplassene Fuglevikstranda og Ilastranda. Det er parkeringsplass i Fuglevik. Sørover fortsetter ruta langs vannkanten et stykke før stien går inn i skogen. Etter en stund kommer du ut på Årefjordstangen.

For å komme videre sørover må du må legge kursen nordover samme veien i kom et stykke, for å komme rundt Årefjorden. I nordenden av Årefjorden følger kyststien småveier et stykke fra sjøen. Etter ca 2 kilometer på vei kommer du ned til fjorden igjen.

Fortsett den idylliske veien videre langs østsiden av Årefjorden. Etter hvert fortsetter kyststien på sti i skogen. Dui kommer ut igjen på veien som går til Evjetangen, tar til venstre og fortsetter veien østover langs nordsiden av Evjesundet. Innerst, der hovedveien deler seg og går vekk fra sjøen skal du ta til høyre og raskt ta stien på venstre side av veien forbi dammen.

Stien fortsetter oppe i lia i Vardåsen sørover og kommer ned til grusveien på sørsiden av Evjesund. På denne delen av kyststien må sykkelen trilles. Ikke fremkommelig med barnevogn over Vardeåsen.

Kyststien sørover fra Evjesund følger Evjesundveien sørover til badeplassen Botnerbaugen. Her er det stupebrett, svaberg og en lun bukt. Fra Botnerbaugen følger du RV119 sørover. Hold til høyre inn Billmannsbakken der du kommer ned til sundet mellom fastlandet og øya Kollen.

Nå har du endelig kommet til Larkollen.

Fortsett veien videre opp på hovedveien og ta straks av til høyre inn Tollbuveien. Her passerer du på oversiden av badeplassen på Tollerstranda. Etter et stykke er du tilbake på hovedveien og fortsetter sørover til Støtvig Hotel og Losen der du kan slappe av med en matbit og noe godt å drikke. Sørover fra hotellet følger kyststien RV119 og videre inn Rørvikveien. Der hvor Rørvikveien svinger mot sør kan man gå ned til Duestranda. Har man dårlig tid, kan man fortsette RV119 sørover og møter på kyststien igjen innerst i Rørvikbukta.

På østsiden av bukta tar du Engholmveien sørover til den flotte Engholmstranda. Enhgholmstranda har fin sand og er et populært sted for kiting og vindsurfing. Se bilde til høyre. Fortsett sørover via Paradisbukta, Larkollen Camping, Nordre og Søndre Nesbukt før du kommer til sørenden av Larkollen-neset og den flotte Danmarkstranda. Ved lavvann kan du ta en spasertur ut på øya Danmark som ligger rett utenfor Nesetstranda.

Fremkommelighet: Fin sykkeltur. Noe trilling noen hundre meter over Vardåsen.

Parkering: Fuglevik, Botnerbaugen, Larkollen.